close
Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!
Zjistit více

Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!

Kdo jsou gayové?

15. července 2014 v 23:13 | Grey.t |  Myšlenky a pseudofilosofie
Tématem minulého týdne byl coming out. Asi všichni víme, co se tímto slovem označuje - akt, kdy člověk jiné než většinové sexuální orientace seznámí veřejnost s faktem, že není heterosexální. Toto téma samozřejmě otvírá široké spektrum otázek a postojů, které se k samotnému problému homosexuality (ale i jiných orientací, ať už jsou sexuologicky úznávané či ne - pansexuality, bisexuality....) týká. Otvírá se problematika adopcí, sňatků - otevírá se to, co je nutně s přijetím homosexuality jako odchylky, která není nemocí, spojeno.
Je samozřejmě spousta různých argumentů, které se v debatách o adopcích dětí homosexuálními páry a o sňatcích homosexuálů, objevují. Většina se stále opakuje, odpověď ale neleží v debatách. Leží v realitě. Určitě všichni známe nějakého člověka, který homosexualitu moc nepřijímá a nerespektuje. Představte si, že tento člověk učí ve škole a dítě, které vychovával homosexuální pár, do té školy začne chodit. Můžeme samozřejmě zvolat, že dnes přece všichni vědí, že homosexualita je normální a že se má tolerovat. Kromě pochybné definice normality (statisticky normální není, biologicky normální ve smyslu možnosti rozmnožování také není) tu je ale další problém: tolerance nepřichází s dobou. Tolerance nepřichází ani s vědomostmi, přestože vzdělaní lidé bývají tolerantnější. Tolerance vychází především z přesvědčení. A ve chvíli, kdy přijmeme fakt, že veškerá tolerantní doba, doba svobody, nestačí k tolerantním lidem, máme zde zádrhel. U homosexuálních svateb narážíme na problém tradice a její změny, což je možná téma zajímavé, možná i závažné, ale pořád nejsme postaveni před problematiku mizerného života.
Právě adopce dětí homosexuály budí otázku - jak dobře by uměli homosexuální páry vychovat děti? (A nepřímo pak i otázku, jestli dobře vychovat děti dovedou heterosexuálové). Budí otázku, co je dobré pro děti. A jak přijme společnost dítě, které vychoval homosexuální pár? Jistě, většina lidí si bude hledět svého, jak už je v dnešní době dobrým lidským zvykem. Najdou se však lidé (najdou se vždy a nikdy úplně nezmizí, stejně jako se vždy najdou lidé, kteří nebudou respektovat černochy, židy, asiaty...), kteří budou schopni pohlížet na toto dítě jako na něco špatného. A zde se dostávám zpět k onomu netolerantnímu učiteli. Pohled na ono dítě v něm možná vzbudí hněv, způsobený tím, že jeho přesvědčení bylo napadeno. Zosobnění tohoto útoku sedí před ním. S trochou štěstí to bude učitel dost chytrý na to, aby si uvědomil, že to není chyba dítěte (většina spolužáků tohoto dítěte tak chytrá nebude, a jak dnes podotkla kamarádka: sice je fakt, že kdo šikanovat chce, ten si důvod najde, ale také platí to, že jisté okolnosti vznik šikany zpravděpodobní), s trochou smůly to bude člověk, který si bezprostředně vybije vztek. Je jedno, jak chytré dítě bude. Jak dobře a plnohodnotně bude vychované. Ponese si stigma a to stigma bude důvodem k útoku ze strany hloupých lidí.
Netolerantních lidí se asi nikdy nezbavíme. Fakt je ale ten, že když jde po Václaváku černoch, neuslyšíte nikoho nahlas volat: "Négr! Černoch! Podívej!". Když půjde po Václaváku pár homosexuálů držících se za ruku (a to nemystifikuji, to mluvím ze zkušenosti), uslyšíte mnoho různých ohlasů, počínaje "Jé, kluci, vám to ale sluší" a (ne)konče: "Podívej, bukvice!".
Láska je to stejná, ale pohled některých lidí je jiný. Protože tento problém není jen o tom, že musíme jinak orientované lidi tolerovat. Tento problém spočívá v tom, že si tento fakt musí uvědomit spousta dalších lidí, protože tolerance nevzniká nějakým duchem doby, nevzniká veřejně propagovaným postojem "It's OK to be gay". Aklimatizace společnosti na novinku, která se má tolerovat, probíhá dlouho. Prague Pride a podobné pochody podle mě nijak nepomáhají - protože propagace homosexuality v podobě do trenek svlečených pomalovaných gayů je provokativní a nereálná. Být gay neznamená být růžový. Být gay neznamená být polonahý. Být gay neznamená být pomalovaný a vykroucený. Být gay znamená jen jediné - že se osobě mužského pohlaví líbí osoby mužského pohlaví. To podivné prezentování homosexuality jako nečeho extra, něčeho výjimečného - téměr jako nadčlověka, který má být přijmut a obdivován... Už jen ta hrdost! Hrdost na co? Na něco, co člověk volbou nemůže ovlivnit. Hrdost stejně absurdní, jako hrdost na barvu vlasů. Hrdost vyvedená do extrému: "Jsem hrdý, že jsem gay!" Neříká si právě taková prezentace o netoleranci? Volání po toleranci, volání po tom, aby se nerozlišovalo podle sexuální orientace, volání po zrovnoprávnění, ale zároveň volání formou provokace, zvýrazňování rozdílů, prezentace něčeho, co není reálné, hysterické volání všude okolo: Jsem gay! Jsem gay! Jsem gay! Vždyť je to paradox - úplný paradox. A především chyba v komunikaci. Chci-li být přijat jako rovný, stejně hodnotný člověk, nesnažím se prezentovat jako někdo výjimečný. Chci-li vzít milovanou osobu za ruku, přestože je stejného pohlaví, bez rozruchu okolí - chci-li, aby to proběhlo za stejné lhostejnosti jako když se berou za ruku heterosexuálové - nebudu volat do okolí, že jsem jiný. Nebudu křičet na lidi, že jsem černoch, když je mým cílem být vnímaný jako rovnocenný.
Gayové totiž nejsou jiní. Lesby nejsou jiné. Bisexuálové nejsou jiní. Heterosexuálové nejsou jiní. Všichni jsme především jedno - lidé. Všichni jsme jiní jakožto jedinci - já jako já, ty jako ty. To je ta největší odlišnost. Že každý je trochu jiný jako člověk. Být gay je možná jedna z charakterových vlastností, které člověka odliší od heterosexuální většiny. Ale je to stejně nepodstatný rozdíl, jako být černoch. Nechápe to spousta lidí - homofobů. Bohužel to ale vypadá, že to nechápe ani většina homosexuálů. Právě proto tu máme velké téma homosexuality. Tísíckrát omílané téma, tak moc omílané, že je to vlastně už cliché; tak moc omílané, že když někdo začne vyvolávat diskusi na téma adopce dětí homosexuálními páry, je lepší odejít. Možná, že než začneme volat po toleranci, měli bychom se zeptat: proč je v dnešní době tak moc podstatné, jakou má kdo orientaci? Proč máme potřebu dokola řešit tuto otázku? Proč v nás vzbuzuje tolik emocí?
Někdy máme potřebu obhajovat odlišnost vyvýšením. Hledat na ní něco úžasného - hledat důvod, proč by měli tuto odlišnost přijmout i ostatní. Snažíme se najít racionální důvod, ale především přesvědčující důvod. Přesvědčujeme ale dokola ty lidi, kteří už přesvědčení jsou. Protože proti předsudku, proti zarytému přesvědčení racionální důvod nepomůže.
Není nic úžasného na tom, být gay. Ano, je to jiné. Je to menšinové. Ale nedělá to člověka o nic lepšího, stejně jako ho to nedělá o nic horšího. Mohl bych hodiny mluvit o tom, jaké to je, když je někdo gay. Mohl bych o tom napsat desítky článků. Mohl bych psát o tom, kolik odišností mezi gayem a heterosexuálem najdete. Mohl bych psát o tom, jaké to je poprvé zjistit. Jaké to je, říkat o tom matce. A vím, že by to bylo jiné, než co se dočtete na většině stránek a blogů o tom, jaké to je být gay. Možná to někdy udělám. Ale podstatné je úplně něco jiného. Podstatné je, že jsem člověk. Jsem z masa a kostí jako každý jiný, platí pro mě stejné genetické zákony, v mých buňkách probíhají stejné procesy jako ve vašich, samozřejmě s nutnými odchylkami způsobenými růzností genetické informace. Stejně jako vaše nervové vzruchy, i ty mé fungují na systému depolarizace a repolarizace membárny neuronu. Proč, proboha proč bych měl být víc či míň hodnotný jen kvůli tomu, že miluju člověka, který je stejného pohlaví jako já?! (A zdůrazňuji to VÍC či MÍŇ, protože obojí se dnes naprosto debilně vyskytuje).
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Robka Robka | E-mail | Web | 16. července 2014 v 11:01 | Reagovat

Líbí se mi tvůj pohled a dávám ti za pravdu - ano, být gay znamená odlišnost jen v tom, že se muži nelíbí ženy, ale stejné pohlaví. Toleranci společnosti určitě gayové a lesbičky nezískají tím, že se budou považovat za nadlidi a předvádět se polonazí v nějakých průvodech. Jsou to přece normální lidi a ti tohle nemají zapotřebí, ne?

2 Spiiiidy Spiiiidy | E-mail | Web | 16. července 2014 v 16:55 | Reagovat

Víš, v čem jsou gayové míň hodnotní, než heterosexuálové? Nemají možnost přenést své geny přirozenou cestou dalším generacím, což je z dlouhodobého hlediska v lidské společnosti dost závažná věc. Nemyslím to nijak hanlivě - na lidské, osobnostní a inteligenční kvality to nemá pražádný vliv - ale je to prostě nezpochybnitelný fakt. Kdyby začala být homosexuální většina populace, povede to nejspíš k jejímu zániku.

3 grey.t grey.t | E-mail | Web | 16. července 2014 v 21:15 | Reagovat

[2]: To vážně neberu jako něco, co by určovalo hodnotu. Je to biologicky stejně perverzní jako používat antikoncepci či držet celibát. Vážně v tom nevidím žádný podstatný problém.
Většina populace homosexuální nejspíš nikdy nebude, ale s technikami umělého oplodnění by to zas taková tragédie také nebyla... a s trochou vůle by to šlo i přirozenou cestou, protože to šlo přirozenou cestou i kdysi.

[1]: Možná to zapotřebí mají, ale já vážně nevím proč. Každopádně děkuji. Nemyslím přímo, že se tváří jako nadlidi, ale ten průvod je podle mě vážně paradoxní. Ti nadlidé, to je spíš reakce na jeden článek, ve kterém slečna tvrdila, že vztahy mezi homosexuály jsou víc založené na citech, jsou pevnější a já nevím co, což je, když to řeknu na plnou hubu, úplná blbost.

4 Veritas Veritas | 18. července 2014 v 15:59 | Reagovat

To jsi napsal úplně úžasně! Se vším souhlasím, jen o tom fenoménu, kdy mají někteří potřebu prezentovat se neadekvátně, jsem ještě nikdy nepřemýšlela. A vidíš, máš pravdu... Připadá mi, že už k tomu vůbec není co dodat. (o=0

5 bludickka bludickka | E-mail | Web | 18. července 2014 v 16:26 | Reagovat

Presne tak. Takovych clanku je vsude tolik, ze to jednoho vubec nelaka cist. V tvem podani je to pro me jeste snesitelne :) Taky ted pisu clanek o toleranci do casopisu a v zasadnich vecech se s tebou shoduju. Ale jinak je mi jedno, jestli svoji orientaci nekdo taji nebo za každou cenu prehnane vykrikuje do sveta. Ani jedno se me netyka, je mi to jedno. Adopce, hm? Na to aby te lidi nemeli radi nemusis mit rodice homosexualy, k tomu staci hrozne malo :) Ani k tomu aby si na tebe nekdo zasedl. A nepovolit to jen z toho duvodu ustupovani hloupejsim? Dite si muze poridit kdekdo, a proto ho ma s prominutim kazdy debil. Tak proc ne homosexual. Nehlede na to, ze lesbicky si to stejne zaridi, aby mohly vychovavat deti  :) takze v nevyhode jsou jen muzi gayove, kteri si to taky muzou zatidit, i kdyz obtizneji. Takze deti budou v homosexualnich rodinach vyrustat at bude spolecnost chtit nebo ne.

6 Willy Willy | Web | 18. července 2014 v 18:33 | Reagovat

[2]: To je stejně stupidní argument, jako kdybys řekl, že neplodná žena je méně hodnotnější než plodná. Hodnoty, kterých si vážím já nespočívají ve věcech, které jsem získal bez vlastního přičinění.  Člověk by neměl být hrdý nebo pyšný na něco, co dostal bez své vlastní snahy (původ, vzhled, zdraví, plodnost případně homosexualita). A stejně tak to platí naopak - nikdo by se neměl stydět za něco, co mu bylo dáno a nemohl to ovlivnit. Jeden pán ve třicátých letech lidi taky rozlišoval podle podobných měřítek - dle původu, vzhledu, zdraví a orientace. Bez ohledu na individuální schopnosti každého z nich. Samozřejmě, že to ženu do extrému, ale princip přístupu je podobný.

7 grey.t grey.t | E-mail | Web | 20. července 2014 v 15:11 | Reagovat

[4]: Děkuju. No, já si nikdy nejsem jistý, jestli to je pravda, spousta lidí s tím názorem nesouhlasí...

[5]: Máš pravdu, asi to není důvod... Já jsem tak nějak intuitivně proti adopci dětí homosexuály, ani nevím proč. Asi je to tím, že jich znám hodně a minimu z nich bych svěřil dítě... Ale pak zjistím, že to platí i pro mé heterosexuální přátele. Takže je tu pak ta otázka, kdo je vůbec schopný vychovat dobře dítě (a taky otázka, co to vůbec znamená.)

[6]: Spiiiidy to tak radikálně určitě nemyslel, jen si rýpnul :) Ale tvá reakce se mi líbí :)

8 john-lemon john-lemon | Web | 22. července 2014 v 0:19 | Reagovat

Skvělý článek, díky za něj.

9 grey.t grey.t | E-mail | Web | 22. července 2014 v 10:20 | Reagovat

[8]: Ani ne, vlastně jsem ho ani nechtěl psát. Ale jisté tvrzení jedné slečny mě prostě rozčililo, tak jsem se hecnul.

10 grey.t grey.t | E-mail | Web | 22. července 2014 v 10:23 | Reagovat

[8]: Ale jinak nemáš zač :D

11 Mar Mar | E-mail | Web | 26. července 2014 v 9:07 | Reagovat

Já to vnímám úplně stejně. Jen si myslím, že tolerance je o společnosti a o tom, jak se všechno probírá. Rasismus je jen z toho, že někdo rasy rozdělil a mluví o nich takhle. Ale dětem je to úplně fuk.

Kdyby někdo strčil děti různých pohlaví, orientací a pohlaví do jedné skupiny a zcela by se odřízly od předsudků ostatních, tak věřím tomu, že by se navzájem vůbec neodsuzovaly...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama