close
Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!
Zjistit více

Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!

Dekadence?

22. května 2012 v 14:02 | Grey.t Dreamer |  Myšlenky a pseudofilosofie
Vždycky jsem byl přesvědčený, že jsou věci, které prostě jsou špatné. Ano, na všem zlém (nebo téměř na všem) můžeme najít i najěký omluvný aspekt - nepříklad zavraždit člověka je špatné, pokud je to ale v obraně vlastního života, pak to vlastně špatné není.

Není tomu zas tak dávno, co jsme na téma incest diskutovali ve škole. Bylo to v reakci na zprávu o incestním páru, který měl problémy s tím, že jim jejich (překvapivě) postižené děti odebírají. Není to hrozné? Je to hrozné.
Jak si vůbec může takový člověk stěžovat? To se ze světa vypařila i poslední špetka soudnosti? Když už kurva nedokážou udržet svoje city na uzdě, tak ať aspoň nešukaj!

Přijde mi dost zvláštní, že se diskutuje o tom, jestli je incest špatný. A přijde mi opravdu děsivé, že někdo může prohlásit člověka, který incest odsuzuje, za omezeného. Možná je to tím, že jsem nikdy neměl žádného sourozence, takže jsem s ním nemohl ani navázat romantický vztah. Možná, že bych mluvil jinak, kdybych se zamiloval do bratříčka nebo sestřičky.

Otázka zní: proč je incest špatný? Je to jen kvůli tomu, že dochází k hromadění genetických chyb, k inbrední depresi, k degeneraci a podobně? Má to opravdu jen biologické důvody? Nemyslím si.
Jsem pevně přesvědčený, že incest je špatný i z morálních důvodů. A také z psychologických. Pokud někdo romanticky miluje svou matku, pravděpodobně to nebude skutečná láska, ale láska patologická. Věřím, že pokud bratr miluje sestru, je to prostě proto, že nedokáže rozpoznat partnerskou lásku od sourozenecké, nebo možná proto, že si prožil něco, co vedlo ke vzniku takových vztahů. Pokud se někdy stalo, že bratr miloval svou sestru skutečně romanticky, ne z patologických důvodů, ale čistě, pak to je opravdu velmi výjimečný případ.

Co se sexu týče, nepřijde mi to nijak omluvitelné. Ani kdyby bratříček i sestřička byli nadržení jako prase. Protože člověk má jednu zajímavou věc. Říká se jí rozum. A také má něco jako morálku a etiku. A tak když jsou oba nadržení, mohli by přece jen usoudit, že rozdat si to takhle hezky mezi sebou je tak nějak... špatné. I kdyby oba souhlasili, i kdyby jim to dovolili rodiče. Protože když je něco špatné, tak to sice může mít polehčující okolnosti, ale špatné to je stejně. Nevidím důvod, proč by spolu měli bratři a sestry spát. Opravdu nevidím. Pokud mají takovou potřebu, pořád mají ruku.

Rodič a dítě... v žádném případě. Je to ještě odpornější. Jsou to zvrácené vztahy.

Možná je můj názor omezený. Možná ano. Vím, že ho nedokážu podložit žádným přesvědčivým argumentem kromě prohlášení "je to špatné".

Myslím, že v dřívějších dobách by nic takového neprošlo. Něco je z boží vůle špatné, tak je to prostě špatné. Žádná diskuse. Ale dnes jsme zvyklí diskutovat o všem. Argumentujeme svobodou a demokracií - svobodou bez zodpovědnosti a demokracií bez rozumu. Není to většina, kdo určuje, co je dobré a co špatné, co je hezké a co je ošklivé. Není to svoboda, která nám umožňuje, abychom si dělali co chtěli. Je to naše touha zbavit se morálky a oddat se touhám. Zbavit se svědomí, protože někde víme, že děláme špatně. Muži rozsévači argumentují biologií, tím, že je to přirozené. Mám přeci v genech, že mám rozsévat a zplodit co nejvíc potomků. Mám přeci chuť si zašukat. Je to příjemné, tak proč se tomu bránit? Proč je promiskuita špatná? Ne kvůli AIDS, ale prostě z podstaty.
Proč jsou špatné drogy? Ne kvůli závislosti, ale z jejich chápání - dřív byly drogy prostředníkem k mystickému zážitku, k iniciaci. Ale další zážitky si člověk snažil zprostředkovat sám. A pokud ne, pořád měly drogy duchovní smysl. Dnes je to prostě biologie. Stejně jako rozsévačství. A stejně jako incest.

Mám potřebu, něco cítím, tak proč se omezovat rozumem, morálkou, zásadami? Proč si ochudit život, že? Proč se v pátek večer učit, když můžu jít pařit? Proč něco udělat, když to udělat nemusím?

Dnešnímu světu vládne jeden velký bůh jménem Slast. A za tím se slepě ženeme. Není to žádná povznesená, moudrá slast. Je to prostě slepé, pudové uspokojení. Zašukat si, zfetovat se, ožrat se, zhulit se, zapařit si, pobavit se.

Možná proto se může diskutovat o tom, jestli vůbec je incest špatný. Možná proto se mohou objevovat názory, že když se dva lidé mají rádi, tak je to jejich věc. Ano, nemůžeme zakázat bratrovi milovat sestru romantickou láskou. A vlastně... co je na tom špatného? Pokud to bratříček dokáže udržet jen v mezích psychického vztahu, tak ať si jí klidně miluje, užírá se, honí si nad jejími fotkami. Zakázat mu to nemůžeme. Ale možná se může zamyslet - proč vlastně miluje svojí sestru? A miluje ji vůbec? Není to třeba nějaký problém v něm? Nejsou nějaké meze i ve vztazích?

Jen těžko můžu posoudit, jestli je něco takového opravdu špatné. Do hlubin citů rozum pořádně nevidí. Ale vcítit se do takového člověka je pro mně nemožné. To mi ale nedává důvod říct, že odsuzovat takové věci je špatné a že to musíme tolerovat. Vypodívá to jen o jediném - je to pro mně naprosto nepředstavitelné. A ano, odsuzuji to. Možná je proto, že nejsem schopný se odprostit od zaběhnutého názoru, že incest prostě je špatný, možná proto, že jsem omezený... ale odsuzuji to. Hranice psychické lásky by to za žádnou cenu překročit nemělo. A to nejen z biologických důvodů. A i ta psychická láska je podle mě trochu k zamyšlení.

(A pokud je incestní vztah vynucený, pak snad ani nemá cenu o čemkoliv diskutovat, protože to prostě je úchylnost. Ne těch, kdo do něj vstupují, protože ti to dělají nedobrovolně, ale těch, kteří je do toho nutí.)

Vypadá to skoro jako nějaká dekadentní báseň. Bratr se setrou, matka se synem, otec s dcerou, bratr s bratrem, sestra se sestrou, otec s dědečkem, matka s babičkou, dcera s babičkou, dcera s dědečkem, syn s babičkou, syn s dědečkem... Máme demokracii, tak si můžeme dělat co chcem, že?

(A budu rád za nějaké smysluplné názory a argumenty.)

***19:53***
Omlouvám se za omyl, na který mě upozornila v komentářích Ray, uznávám, že ani já, ve vší své šedé velikosti nejsem dokonalý :P (Vtip)
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Anketa

Je podle vás incest špatný?

Ano.
Ne.

Komentáře

1 angee-diamond.blog.cz angee-diamond.blog.cz | Web | 22. května 2012 v 14:23 | Reagovat

ja sem proti.. no..

2 Ray Ray | 22. května 2012 v 19:39 | Reagovat

Souhlasím s názorem, že incest jednoznačně nechutný je, a to ve všech směrech, nejen v těch biologických... souhlasím prakticky se vším, co jsi tu zmínil, až na jednu větu: "Myslím, že v dřívějších dobách by nic takového neprošlo." Právě naopak, v "dřívějších dobách" byly sňatky mezi sourozenci, bratranci a sestřenicemi, někdy i rodiči a jejich dětmi poměrně běžnou záležitostí, nad kterou se nikdo ani moc nepozastavil (uznávám, že nejčastěji to byl sňatek mezi bratrancem a sestřenicí, což se považuje za jakýsi "polo-incest", jestli něco takového existuje, ale stejně...) a bylo navíc často jedno, jestli jeden z partnerů (nejčastěji dívka) chce, nebo ne. To je věc, která probíhala (a omezeně stále ještě probíhá) v mnoha kulturách a mnoha obdobích historie, navíc veřejně prohlašovaná za naprosto normální. Pak přišlo krátké období klidu a teď jsme v době, kterou jsi velmi dobře popsal jako "období vlády boha Slasti". Že se to někomu zdá normální... to je věc, kterou asi nebudu chápat až do svých šedesáti, a to si ještě možná dost fandím.

3 grey.t grey.t | E-mail | Web | 22. května 2012 v 19:46 | Reagovat

[2]: Děkuji, Ray :)
Vidíš, historický aspekt incestu mi unikl, byl jsem přesvědčený, že prakticky během celého období, kdy lidé byli "dobří křesťané" bylo něco takového prostě odsuzováno. Je smutné, že nebylo. Nebo právě tohle období byla ta doba klidu?

Každopádně vztah mezi bratrancem a sestřenicí jsem ještě ochotný tolerovat. Přeci jen už to není zase tak blízké příbuzenství. Stejně by na tom ale bylo něco zvláštního. Že ale vztah mezi dětmi a rodiči běžné, to je opravdu zvláštní... trošku děsivé. Vidím, že naše historie se množí Oidipovskými a Elektřinými komplexy...

To, že souhlas dívky nebyl brán v potaz, mi je známo. Ale některé slečny si poradily i samy (aneb Maryša a její kafe od žida).

Tím pádem je ale můj názor opřený už jen o můj subjektivní dojem, že incest je špatný. O dojem, který nemá žádné řádné historické kořeny... ach, děsivé!

4 Klára Klára | Web | 6. června 2012 v 20:13 | Reagovat

[2]:Nejsem si úplně jistá s tím, co píšeš, co se té historie týče. Podle Freudovy knihy Totem a tabu bylo naopak jedno z několika nejstarších tabu u "primitivních" kmenů tabu incestu...Freud v téhle knížce uvádí příklady dnešních "primitivních" kmenů např. v Africe, které žijí podobným způsobem jako v pravěku a starověku...oni mají naopak strašně přísná pravidla, aby se vyhli incestu...např. nesmí být od určitého věku dítě ani ve stejné místnosti se svým rodičem...atp...a podobně to bylo v dřívějších dobách, tohle měl Freud podložené, takže tomu věřím...I když celkově si myslím, že i Freud měl určité "mezery" ve svých teoriích, tuhle jeho knihu doporučuju, je zajímavá :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama